Klassikkoannos lasten mieleen – Lindströmin pihvit välipalaleipänä

Kaupallinen yhteistyö: Vaasan

Terveellisten välipalojen juttusarja jatkuu! Vaasan Snäkki -minileivän väliin on kerätty jo lohikeiton, pinaattilettujen ja lasagnen ainekset herkullisena välipalana lasten mieleen.

Torstai on ollut Suomessa perinteisesti kasvisruokapäivä, suurtalouskeittiöt tarjoavat usein hernekeittoa. Hernekeiton perinteet juontavat juurensa vuosisatojen taakse, mutta tässä reseptissä matkustetaan 2020-luvulle ja tarjotaan Lindströmin pihvien makumaailma täysin vegaanisena välipalana.

Kotimaisten palkokasvien ja papujen saatavuus on viime vuosina parantunut merkittäväksi ja niitä on hyvin meidän kuluttajien saatavilla. Tofu tai falafel-pyörykät saattavat kuulostaa eksoottisilta ruokalajeilta, mutta niitä voidaan nykyään valmistaa täysin kotimaisista raaka-aineista ja kotimainen elintarviketeollisuus on vastannut kysyntään hyvin.

Kasviproteiinit sujahtavat sujuvasti Suomessa leivotun Vaasan Snäkki – minileivän väliin. Valmiiksi halkaistu Snäkki on suunniteltu lasten ja nuorten makuun, joten sen väliin on turvallista ujuttaa uusia makuja. Lasten on helppo täyttää Vaasan Snäkki itse, koska halkaisemiseen ei tarvita veistä.

Tämän reseptin suunnittelun lähtökohta oli, että koekeittiömme esikoululainen osaa valmistaa välipalan ilman opastusta. Kaikki täytteet tulevat säilykepurkeista tai valmiina, joten ainoa työvaihe on leivän kokoaminen.

Vaasan Snäkki – Lindströmin pihvit 2020

Tarvitset:

  • 1 kpl Vaasan Snäkki -minileipää (40g)
  • 3 kpl falafel-pyörykkää (25g)
  • 1 rkl hummusta (noin 20g)
  • neljä viipaletta säilöttyjä punajuuria (30g)
  • kolme viipaletta maustekurkkuja (15g)

Tee näin:

  1. Avaa Vaasan Snäkki -minileipä ja voitele molemmat puolet hummuksella.
  2. Asettele leivälle ensin maustekurkut, sitten falafelit ja lopuksi punajuuriviipaleet.
  3. Paina leipää hieman kasaan ja nauti.

Ravintoarvot / annos (n.130g)

  • Energiaa 190 kcal
  • Rasvaa 5,1 g
  • Hiilihydraattia 25 g
  • Proteiinia 8 g
  • Suolaa 1,2 g

Ravitsemuksellisia nostoja reseptistä:

  • Reseptin painopiste on ruokakasvatuksesta. Se on täysin vegaaninen ja makumaailmaltaan mieto.
  • Lapsen on helppo valmistaa annos itse.
  • Tämä välipala jatkaa suomalaisten ruokaperinteiden jatkumoa. Se ei sisällä tuoreita kasviksia, mutta makumaailmaan sukelletaan säilöttyjen kasvisten avulla. Säilöntä on oleellinen osa kotimaisten raaka-aineiden hyödyntämistä.

Seuraavassa reseptissä valmistaudutaan viikonlopun viettoon valmistamalla helppoa herkkuruokaa.

Seuraa myös Vaasania Facebookissa ja Instagramissa @vaasan_leipomot, niin saat ensimmäisten joukossa tiedot tuoteuutuuksista, resepteistä sekä paljon muuta käytännön vinkkejä ruokailuun.

Pysy linjoilla myös Satokausikalenterin kanavissa @satokausikalenteri, jaamme jatkossa reseptejä ja tietoa Satokauden kasviksista.

Satokauden herkullisimmat, ekologisimmat ja edullisimmat kasvikset helppolukuisessa kalenterissa. Reseptejä, vinkkejä ja inspiraatiota.

Tekijä: Satokausikalenteri

Satokauden herkullisimmat, ekologisimmat ja edullisimmat kasvikset helppolukuisessa kalenterissa. Reseptejä, vinkkejä ja inspiraatiota.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.