Lisää kasviksia kiireiseen arkeen

Kaupallinen yhteistyö: Apetit

Lisää kasviksia arkeen -juttusarjamme pureutuu eri elämäntilanteissa elävien kasvishaasteisiin ja tarjoamme yhdessä Apetitin kanssa ratkaisuja arjen pulmiin. Lue myös edelliset jutut: Lisää kasviksia pienen kotitalouden arkeen ja Näin saat lapset syömään kasviksia.

Suomalaisten ravitsemuksen keskeisin puute on, että syömme liian vähän kasviksia (Finravinto 2012). Vain harva meistä syö suositellun puolen kilon päiväannoksen vihanneksia ja hedelmiä. Hedelmien ja marjojen osalta kehitys näyttää lupaavalta, mutta meidän tulisi skarpata myös vihannesten, juuresten ja salaattien syömisessä.

Kiireisen kasvishaaste

Ruuhkavuosia viettävistä yli 30-vuotiaista naisista ainoastaan 17 prosenttia syö kasviksia useita kertoja päivässä. Hedelmien ja marjojen osalta tilanne on hieman parempi ja niistä nauttii 21 prosenttia. Miesten kohdalla tilastot ovat vielä surullisempaa luettavaa. Ainoastaan 8 prosenttia yli 30-vuotiaista miehistä syö kasviksia useita kertoja päivässä. Hedelmät ja marjat koetaan hieman helpommiksi ja niitä tuoreena nauttii 10 prosenttia yli 30-vuotiaista miehistä.

Tuoreita kasvikset koetaan haastaviksi naposteluvälipaloiksi. Niistä osataan jo valmistaa maittavaa ruokaa, mutta osa kasviksista olisi hyvä syödä ilman kypsentämistä. Ravitsemussuositukset kuvaavat päivittäistä kasvisten kulutusta aika yksiselitteisesti. Juureksia, vihanneksia, marjoja ja hedelmiä sekä sieniä tulisi nauttia vähintään 500 g päivässä eli noin 5–6 annosta. Tästä määrästä marjoja ja hedelmiä tulisi olla noin puolet ja loput juureksia ja vihanneksia. Osa olisi hyvä nauttia kypsentämättöminä ja osa käyttää ruokien raaka-aineina.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että vuorokaudessa pitäisi vähintään syödä 125 grammaa tuoreita kasviksia. Kiireisessä arjessa ja työelämän tuiskeessa tämän toteuttaminen ei kuitenkaan ole itsestään selvyys. Esimerkiksi monet juurekset myydään multaisina tai yli kilon pakkauksissa. Sellaisten kasvisten raahaaminen bussissa tai työpaikan taukohuoneessa ei ole kovin mielekästä.

Omaksu uutta

Suomessa kasvisten rooli ruoanvalmistuksessa on ollut perinteisesti melko suppea. Suurin osa on haudutettu tai keitetty mössöksi, vaikka esimerkiksi kaalikasvit ja juurekset ovat erinomaista naposteltavaa sellaisenaan.

Meidän ei kannata olla menneisyytemme vankeja, vaan voimme rohkeasti ottaa uuden lähestymistavan kasviksiin.

Ruokakaupasta löytyy jo nyt valmiita ratkaisuja! Apetit Tuorekset -tuoteperheen pienin pakkauskoko on 130 grammaa, joten voit luottaa siihen että tuotteen valitsemalla täytät joka päivä ravitsemussuositusten mukaisen kiintiön tuoreiden vihannesten, juuresten ja kaalien syömisestä. Tekosyitä ei enää ole.

Apetit Tuorekset -tuoteperheeseen kuuluu valmiiksi pestyt, pilkotut ja käteviin rasioihin pakatut kasvikset aina erilaisista kasvissekoituksista hedelmiin. Avaa rasia ja saat tuoreet vihannekset käyttöösi samantien. Tuoreksista voi nauttia ihan sellaisenaan esimerkiksi salaattipohjana tai kypsentää kasvikset mieluisalla tavalla.

Vinkki! Katso kolme helppoa kasvisreseptiä aamusta iltaan sekä maukkaan lihapullowokin ohje.

Pikaresepti pelastaa

Kokeile helppoa ja nopeaa kasvispastaa Apetit Tuorekset Sadonkorjuu-vihanneksista. Tähän pastaan ei tarvitse käyttää arvokasta aikaa, vaan ruoka valmistuu lähes itsekseen. Tiskiäkään ei tule kuin yhden kattilan verran, joten säästät aikaa myös keittiön siivoamisessa ruoanlaiton jälkeen.

Pasta on mainiota myös seuraavana päivänä, joten tee rohkeasti vaikka tuplasatsi, niin saat ravitsevaa, kotitekoista ruokaa myös vaikkapa seuraavan päivän lounaalle.

Yhden astian sadonkorjuupasta

Kahdelle

Sekoita kaikki raaka-aineet kannellisessa kattilassa tai padassa. Nosta liedelle ja anna muhia noin 15 minuutin verran kannen alla, kunnes pasta on kypsää ja neste imeytynyt. Tarjoile juustoraasteen kanssa, voit myös murustella sekaan fetajuustoa.

Vinkki! Saat helposti vaihtelua reseptiin vaihtamalla Sadonkorjuukasvikset muihin Apetit Tuorekset -tuotteisiin. Kokeile esimerkiksi Kesäkasviksia tai Sienestäjän pannuvihanneksia.

Katso myös muut helpot ja nopeat reseptit:

Pikainen lihapullawok

Kasvis-kvinoapaistos

Kolmen raaka-aineen Thai wok

***

Seuraa Apetitia Facebookissa ja Instagramissa @apetitruoka, niin saat rutkasti tietoa kasviksista ja niiden hyödyistä sekä inspiraatiota suoraan feediin. Katso lisää kasvispohjaisia reseptejä Apetit-reseptipankista.

Kasvisten satokaudet yhdessä helppolukuisessa kalenterissa. Sijoita itseesi ja ympäristöösi – suosi sesonkia!

Tekijä: Satokausikalenteri

Kasvisten satokaudet yhdessä helppolukuisessa kalenterissa. Sijoita itseesi ja ympäristöösi - suosi sesonkia!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *