Lisää kasviksia arkeen – Pienen talouden haasteet ja ratkaisut

Kaupallinen yhteistyö: Apetit

Haluatko syödä lisää kasviksia? Kukapa ei! Olemme Satokausikalenterilla olleet kasvisten asialla jo vuodesta 2013 lähtien missionamme lisätä ja monipuolistaa suomalaisten kasvisten kulutus.

Nyt alkava juttusarja pureutuu eri elämäntilanteissa elävien kasvishaasteisiin ja tarjoamme yhdessä Apetitin kanssa ratkaisuja arjen pulmiin. Ensimmäisen jutun vinkit ovat suunnattu etenkin pienissä kotitalouksissa asuville suomalaisille.

Jutun lopusta löydät kolme kasvisreseptiä yhden hengen tarpeisiin aamusta iltaan!

Pienen talouden suuri haaste

Koko maailman kaikesta tuotetusta ruoasta noin 30 prosenttia menee hävikkiin. Suomessa vuotuisen syömäkelpoinen ruokahävikki on 400 miljoonaa kiloa. Eniten ruokaa menee roskiin kotitalouksissa, joten ympäristön sekä rahan säästämisen näkökulmasta ruokahävikkiä kannattaa vähentää.

Luonnonvarakeskuksen tekemien laskelmien mukaan tämä tarkoittaa rahassa mitattuna, että jokainen suomalainen vauvasta vaariin heittää vuodessa noin 125 euron arvosta ruokaa roskiin. Kilomäärissä mitattuna tämä tarkoittaa noin 23 kiloa jokaista suomalaista kohden. Kasviksia heitämme vuodessa roskiin noin 22 miljoonaa kiloa.

Suurten ruokakauppojen tarjonta ei aina palvele pieniä kotitalouksia, vaikka Suomen kotitalouksista 41 prosenttia on yhden aikuisen koteja. Irtonaisena myytävien kasvisten osuus vähenee ja tilalle on tullut valmiita 0,5 – 2 kilon valmiita pakkauksia. Usein hinnoittelu on laitettu suosimaan suurempia ostoeriä.

Ei siis ole ihme, että monissa kotitalouksissa puolet avokadopussista ehtii pilaantua tai kokonainen keräkaali mädäntyä ennen kuin se on ehditty valmistaa ruoaksi. Pieniin kotitalouksiin kasviksia ostaessa kilohinnan käyttäminen mittarina ei siksi ole aina järkevin ratkaisu.

Älä maksa turhasta

Otetaan esimerkiksi kotimainen kukkakaali, jonka kilohinta on syyskuun lopussa 4,89 €/kg. Yksi kukkakaali painaa keskimäärin 600 grammaa, joten ostokselle tulee hintaa 2,90 euroa. Ruokaa valmistettaessa usein kukkakaali käsitellään ja sen lehdet, sekä puiseva keskiosa poistetaan. Oletetaan tämän toimenpiteen poistavan 20 prosenttia raaka-aineen painosta, jolloin jäljelle jää 480 grammaa syötävää kukkakaalia.

Yksin syövän henkilön yhdelle aterialle tämä on aika runsas määrä ja todennäköisemmin kerralla syötävä annos on lähempänä 200 grammaa. Jos loput kukkakaalista unohtuu jääkaappiin odottamaan seuraavaa ateriaa ja päätyy lopulta biojäteastiaan, niin tälle 200 gramman syötäväksi päätyneelle osalle hinnaksi jää joka tapauksessa 2,90 euroa. Samalla on nähty turhaan ylimääräistä vaivaa sekä tuotettu ruokahävikkiä.

Ajattele uusiksi

Pienissä kotitalouksissa voi olla tilanteita, joissa on ympäristön ja rahan käytön näkökulmasta järkevä turvautua valmiiksi pilkottuihin kasvissekoituksiin. Esimerkiksi Apetit Tuorekset Lehtikaali-kasviswok sisältää kolmea eri kaalia ja 200 gramman annos maksaa ruokakaupassa alle kaksi euroa. Tätä ratkaisua hyödyntämällä yhden hengen kotitalous säästää rahaa sekä ympäristöä ja syö monipuolisemmin.

Apetit Tuorekset -tuoteperheestä löytyy useita eri vaihtoehtoja niin kasvisten kuin pakkauskoon osalta. Löydät juuri itsellesi mieluisan vaihtoehdon, joka ei vaadi käsittelyä ja on heti käyttövalmis. Kokeile Apetit Tuoreksia muun ruoan joukossa nopeana tapana tuoda lisää kasviksia arkiruokailuun tai testaa uusia makuja helposti.

Yhden hengen kasvisruokaa aamusta iltaan

Suunnittelimme maukkaan ja kasvispitoisen ruokalistan yhden hengen päivän tarpeisiin. Ruokalistan avulla syöt suositellut puoli kiloa kasviksia helposti! Jokaisen annoksen valmistus vie aktiivista työaikaa vain 5 minuuttia!

Valitsemalla käyttövalmiit Apetit Tuorekset saat juuri sopivan määrän kasviksia jokaiseen ruokailuun vaivattomasti ja hävikittömästi.

Kokeile aamupalaksi raikasta hedelmäkulhoa, lounaaksi nopeaa kolmen raaka-aineen thai-wokkia ja päivällisesti muhevaa kasvis-kvinoapaistosta.

Hedelmäkulho

Kokoa kulhon pohjalle jogurtti, naposteluhedelmät, mysli ja siemenet. Valuta päälle hunajaa.

Valmiiksi pilkotut hedelmät nopeuttavat aamuja huomattavasti ja saat kasviksia lautaselle heti aamusta!

Vinkki! Onko kiire? Hyödynnä työmatka ja kokoa aamupala kannelliseen purkkiin take-awayksi. Vaihtamalla jogurtti juotavaan saat myös ravitsevan välipalan Apetit Tuorekset Naposteluhedelmien kanssa, haarukka tulee mukana pakkauksessa.

Kolmen raaka-aineen Thai wok

Leikkaa tofu reiluiksi kuutioiksi. Kuumenna pannulla teriyaki-kastike. Paista tofua pannulla (älä liikuttele liikaa), kunnes tofu saa kauniin paistopinnan. Lisää  vihannekset ja paista vielä 4 min.

Wokkivihannesten kanssa kannattaa käyttää kuumaa pannua ja olla nopea. Pikainen kypsytys pitää kasvikset rapeina ja värikkäinä. Älä anna kasvisten muhia pannulla, niin saat parhaan lopputuloksen.

Vinkki! Voit kokeilla tofun tilalla mitä tahansa muuta raaka-ainetta: kanaa, lihaa tai kalaa. Leikkaa raaka-aine sopivan ohuiksi suikaleiksi, niin kypsennysaika pysyy lyhyenä.

Kasvis-kvinoapaistos

Yhdelle hengelle

Tee paistos sopivan kokoiseen, uunin kestävään vuokaan, niin saat juuri oikean määrän ruokaa! Voit tehdä ruoan myös tuplakokoisena ja syödä loput seuraavan päivän lounaaksi.

Kuumenna uuni 180 asteeseen. Sekoita kvinoa, kasvikset ja ruokakerma yhteen, mausta ripauksella suolaa ja pippuria. Murustele päälle fetajuustoa. Anna kypsyä noin 15 minuuttia uunissa.

Vinkki! Kokeile tuunata resepti käyttämällä eri juustoja fiiliksen mukaan, esimerkiksi sinihomejuustoa tai mozzarellaa.

Seuraavissa juttusarjan osissa pureudumme kiireisten ihmisten kasvishaasteisiin ja annamme vinkkejä kuinka lapsen kasvisten syöntiä voi lisätä. Onko sinulla hyviä vinkkejä? Kommentoi!

***

Seuraa Apetitia Facebookissa ja Instagramissa @apetitruoka, niin saat rutkasti tietoa kasviksista ja niiden hyödyistä sekä inspiraatiota suoraan feediin. Katso lisää kasvispohjaisia reseptejä Apetit-reseptipankista.

Syksyn kaunein – Juureskeitto hummussilmällä

Kaupallinen yhteistyö Sevan

Tykkäätkö sinäkin hummuksesta? Kysyimme Instagramissa tällä viikolla ideoita hummus-ruokiin ja vastaanotto oli lievästä sanottuna lämmin – kuuma suorastaan! Kuuma on myös Pohjois-Afrikan ja Lähi-Idän keittiö, jos ruokatrendejä on uskominen. Molemmissa hummus edustaa ruoanlaiton tukipilaria.

Viime kesänä kokkasimme värikkään meze-lautasen. Postauksessa kerroimme miksi hummusta kannattaa syödä ja samat asiat pätevät edelleen: kikherneistä valmistettu hummus on herkullinen, monipuolinen ja terveellinen lisuke kaikkiin ruokavalioihin ja kaiken ikäisille.

Ravinteikas hummus sisältää runsaasti kasvipohjaista proteiinia ja hyvää rasvaa oliiviöljystä. Hyvän hummuksen tunnistaa pehmeästä ja kuohkeasta koostumuksesta sekä lyhyestä raaka-ainelistasta.

Kaikki edellä mainitut asiat yhdistyvät saumattomasti Sevan hummuksissa. Sevan on ruotsalainen perheyritys, joka syntyi, kun yrityksen perustaja, beirutilainen Hratch Maroutian päätti alkaa valmistaa itselleen tutun makuisia tuotteita.

Tänä päivänä Sevan-tuoteperheeseen kuuluu autenttisia herkkuja erilaisista hummuksista tuorefalafeleihin, mausteista kuiva-aineisiin, kikherneistä vuohenjuustoon ja pikkelöityihin kasviksiin.

Uudet maut

Sevan uudisti alkusyksystä erittäin suosittujen hummusten reseptin ja toi markkinoille uutuuksia. Jos merkin hummukset kuuluivat aikaisemmin koekeittiömme suosikkeihin, niin uudistetun reseptin myötä näitä tullaan ihan takuuvarmasti näkemään jatkossakin osana kasvispainotteista ruoanlaittoamme.

Sevan hummus on nykyään entistä kermaisempi ja täyteläisempi. Original hummus hurmaa juuri sopivan happamalla maullaan. Uutuuksista erityisesti  Hummus Hot’n’Spicy tykästytti pienellä potkullaan, mausteisuus on paprikan, valkosipulin ja chilin (1%) yhdistelmää. Hummus Basilika sekä Hummus Aurinkokuivattu tomaatti puolestaan ihastuttavat erityisen kauniilla ulkomuodolla, joka sopii astetta tyylikkäämpäänkin pöytään.

Kokeile myös muita Sevan hummuksia ja tahnoja. Esimerkiksi Paprikatahna eli perinteinen muhammarana on todella koukuttava ja sopii paahdetuille ja grillatuille kasviksille kuin nenä päähän.

Tapoja käyttää hummusta

Lupasimme Instagramissa testata kiinnostavimpia hummus-ideoita koekeittössä. Dippailu ja leivän päällä tuntuivat olevan kaikkein suosituimmat käyttötavat kaikessa helppoudessaan. Hummus on erinomainen dippi vihanneksille ja hyvä ravintosisältö tekee hummus-naposteluvihanneksista ravitsevan välipalan.

Muita kiinnostavia ideoita olivat muun muassa hummuksen käyttö pastakastikkeissa, suolaisissa puuroissa, kasvispihvien sidosaineena ja välipalana ihan sellaisenaan lusikoituna.

Inspiroiduimme erityisesti ehdotuksesta käyttää hummusta sosekeitossa! Hummussilmä, kyllä yhteisömme todisti jälleen olevansa meitä viisaampi. Pistimme idean toteutukseen.

Syksyn värikkäimmät juurekset

Juuri nyt erilaiset juurekset ovat parhaimmillaan. Vuoden vihanneksen tittelin voittaneen punajuuren maku sopii lämpimiin syysruokiin oivallisesti. Kauppojen hyllyjen tuoreempi tulokas, raitajuuri, hurmaa ihanalla ulkonäöllään. Kokeile myös keltajuurta, joka tuo kivaa vaihtelua punajuuren kirkkaaseen väriin.

Mikäli epäröit uudempien tulokkaiden, raita- ja keltajuuren käyttöä, niin huoli pois! Jos osaat valmistaa perunaa, niin osaat valmistaa näitä trendikkäitä kasviksiakin. Voit paahtaa, keittää ja soseuttaa juurekset. Lisäksi niitä voi käyttää ohueksi leikattuina raakana salaateissa tai vaikkapa pikkelöitynä. Mandoliini on hyvä apuväline kovien juuresten viipaloimiseen – varothan sormiasi.

Juureskeitto hummussilmällä

Kahdelle

Kuori juurekset. Leikkaa raitajuuresta muutama ohut siivu keiton koristeluun. Pilko loput juurekset kuutioiksi. Keitä suolatussa vedessä punajuuri ja raitajuuri. Kun juurekset ovat pehmenneet, niin kaada ylimääräinen vesi pois. Soseuta juurekset sauvasekoittimella tai tehosekoittimessa, lisää kasvislientä, kunnes koostumus on mieluinen. Kuumenna sose ja nosta liedeltä. Lisää jogurtti (älä kuumenna enää, ettei jogurtti juoksetu) ja sekoita.

Tarjoile keitto hummuksen ja leivän kanssa. Koristele keitto raitajuuren viipaleilla ja vaikkapa seesaminsiemenillä.

Vinkki! Saat vaihtelua keittoon vaikkapa porkkanoilla, perunalla, bataatilla, keltajuurella tai muilla juureksilla.

Sen lisäksi, että tämä keitto on huippuhyvää, on se myös aivan upean näköinen ja värinen! Värikäs soppa tuo piristystä syksyn päiviin. Kokeile!

***

Seuraa Sevania Instagramissa @sevanfood_suomi ja Facebookissa Sevan Suomi. Tileiltä löydät inspiroivaa reseptiikkaa ja säännöllisiä kilpailuja.

Katso myös Satokausikalenterin reseptit:

Maailman paras kasvislasagne

Kolmen kaalin salaatti

Kauden kasvispannu

Vihreät pavut ja halloumia

Porkkapesto